Model Algemene Voorwaarden NBA 2017 ©
Gedeponeerd bij de Griffie van de Arrondissementsrechtbank te Amsterdam op 26
juni 2017 onder nummer 41/2017 VARIANT
2
De onderstaande met hoofdletter geschreven definities hebben in het kader
van deze algemene voorwaarden de volgende betekenis:
a.
Beroepsregelgeving: de beroeps- en gedragsregels waaraan alle accountants
vanwege de inschrijving in het accountantsregister van de NBA zijn onderworpen;
b.
Bescheiden: alle door Opdrachtgever aan Opdrachtnemer ter beschikking
gestelde informatie of gegevens; alle in het kader van de uitvoering van de
Opdracht / Overeenkomst door Opdrachtnemer vervaardigde of verzamelde gegevens;
en alle overige informatie van enige relevantie voor de uitvoering of
voltooiing van de Opdracht. Voornoemde informatie kan al dan niet zijn
opgeslagen op (on)stoffelijke gegevensdragers en al dan niet zijn ondergebracht
bij derden;
c.
Medewerker: een natuurlijke persoon werkzaam bij of verbonden aan de
Opdrachtnemer, al dan niet op grond van een arbeidsovereenkomst;
d.
Opdracht / Overeenkomst: de overeenkomst van opdracht, waarbij
Opdrachtnemer zich jegens Opdrachtgever verbindt om bepaalde Werkzaamheden te
verrichten;
e.
Opdrachtgever: de natuurlijke persoon of de rechtspersoon die aan
Opdrachtnemer de Opdracht heeft gegeven tot het verrichten van Werkzaamheden;
f.
Opdrachtnemer: het kantoor dat de Opdracht heeft aanvaard. Alle
Opdrachten worden uitsluitend aanvaard en uitgevoerd door het kantoor, niet door
of vanwege een individuele Medewerker, ook als Opdrachtgever de Opdracht
uitdrukkelijk of stilzwijgend heeft verleend met het oog op uitvoering hiervan
door een bepaalde Medewerker of bepaalde Medewerkers. De artikelen 7:404, 7:407
lid 2 en 7:409 BW worden uitdrukkelijk van toepassing uitgesloten;
g.
Werkzaamheden: alle door Opdrachtnemer ten behoeve van Opdrachtgever uit
te voeren werkzaamheden en verrichtingen waartoe Opdracht is gegeven en die door
Opdrachtnemer zijn aanvaard, alsmede alle daaruit voor Opdrachtnemer
voortvloeiende werkzaamheden en verrichtingen;
h.
Controle Opdracht: een Opdracht tot controle zoals gedefinieerd in de
Nadere voorschriften controle- en overige standaarden;
i.
Overige Opdracht: een Opdracht die niet valt onder de definitie van
Controle Opdracht.
Artikel 2. TOEPASSELIJKHEID
1.
Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op: alle aanbiedingen,
offertes, Opdrachten, rechtsbetrekkingen en Overeenkomsten, hoe ook genaamd,
waarbij Opdrachtnemer zich verbindt / zal verbinden om Werkzaamheden te
verrichten voor Opdrachtgever, alsmede op alle daaruit voor Opdrachtnemer
voortvloeiende Werkzaamheden.
2.
Afwijkingen van en aanvullingen op de Opdracht en/of deze algemene
voorwaarden zijn slechts geldig als ze uitdrukkelijk en schriftelijk zijn
overeengekomen in, bijvoorbeeld, een (schriftelijke) Overeenkomst of (een
nadere) opdrachtbevestiging.
3.
Indien enige voorwaarde in deze algemene voorwaarden afwijkt van een
voorwaarde in de opdrachtbevestiging dan geldt de in de opdrachtbevestiging
opgenomen voorwaarde voor wat betreft de tegenstrijdigheid.
4.
Deze algemene voorwaarden gelden ook voor eventuele aanvullende of
vervolgopdrachten.
5.
De toepasselijkheid van de algemene voorwaarden van Opdrachtgever wordt
door Opdrachtnemer hierbij uitdrukkelijk van de hand gewezen.
6.
Op deze algemene voorwaarden kunnen zich ook die natuurlijke en
rechtspersonen beroepen die direct of indirect op welke wijze dan ook, al dan
niet op grond van een arbeidsovereenkomst, bij de dienstverlening aan
Opdrachtgever door of vanwege Opdrachtnemer zijn betrokken.
Artikel 3. GEGEVENS OPDRACHTGEVER
1.
Opdrachtgever is gehouden om alle Bescheiden die Opdrachtnemer naar zijn
oordeel nodig heeft voor het correct uitvoeren van de verleende Opdracht in de
gewenste vorm, op de gewenste wijze en tijdig ter beschikking van Opdrachtnemer
te stellen. Opdrachtnemer bepaalt wat moet worden verstaan onder tijdig, de
gewenste vorm en de gewenste wijze.
2.
Opdrachtgever staat in voor de juistheid, de volledigheid en de
betrouwbaarheid van de door hem verstrekte Bescheiden, ook als deze van derden
afkomstig zijn, voor zover uit de aard van de Opdracht niet anders voortvloeit.
3.
Opdrachtgever vrijwaart Opdrachtnemer voor schade die het gevolg is van
onjuiste of onvolledige Bescheiden.
4.
Voor rekening en risico van Opdrachtgever zijn de door Opdrachtnemer
gemaakte extra kosten en extra uren, alsmede de overige schade voor
Opdrachtnemer, vanwege het niet, niet tijdig of niet behoorlijk verschaffen door
de Opdrachtgever van voor de uitvoering van de Werkzaamheden noodzakelijke
Bescheiden.
5.
In geval van elektronische verzending van informatie - waaronder begrepen
(maar niet beperkt tot) belastingaangiften, jaarrekeningen, rapportages – van
(en in opdracht van) Opdrachtgever door Opdrachtnemer aan derden, wordt
Opdrachtgever aangemerkt als de partij die de betreffende informatie ondertekent
en verzendt.
6.
Opdrachtnemer heeft het recht om de uitvoering van de Opdracht op te
schorten tot het moment dat Opdrachtgever aan de in het eerste lid genoemde
verplichtingen heeft voldaan.
7.
Op eerste schriftelijk verzoek van Opdrachtgever zal Opdrachtnemer de
originele, door Opdrachtgever verstrekte, Bescheiden aan Opdrachtgever
retourneren.
Artikel 4. UITVOERING OPDRACHT
1.
Opdrachtnemer voert de Opdracht uit naar beste kunnen en met in
achtneming van de toepasselijke wet- en (Beroeps)regelgeving.
2.
Opdrachtnemer bepaalt de wijze waarop de Opdracht wordt uitgevoerd en
door welke Medewerker(s).
3.
Opdrachtnemer heeft het recht om Werkzaamheden te laten verrichten door
een door de Opdrachtnemer aan te wijzen derde.
Artikel. 5. (BEROEPS)REGELGEVING
1.
Opdrachtgever verleent volledige medewerking aan de verplichtingen die
voor Opdrachtnemer voortvloeien uit de toepasselijke (Beroeps)regelgeving.
2.
Opdrachtnemer treft passende maatregelen om de van Opdrachtgever
afkomstige persoonsgegevens en andere
vertrouwelijke informatie te beschermen.
Opdrachtnemer zal Medewerkers en in te
schakelen derden inlichten over het vertrouwelijke karakter van de informatie.
Verwerking van persoonsgegevens door Opdrachtnemer vindt plaats conform de
toepasselijke (inter)nationale wet- en (Beroeps)regelgeving op het gebied van de
bescherming van persoonsgegevens.
3.
Opdrachtgever is ermee bekend dat Opdrachtnemer in sommige gevallen op
basis van (inter)nationale wet- of (Beroeps)regelgeving verplicht wordt tot
openbaarmaking van vertrouwelijke informatie van Opdrachtgever. Voor zover
nodig, geeft Opdrachtgever hierbij haar toestemming en medewerking aan
dergelijke openbaarmaking, waaronder (maar niet uitsluitend) in de gevallen dat
Opdrachtnemer:
a.
in wet- en (Beroeps)regelgeving omschreven en tijdens de
uitvoering van zijn Werkzaamheden bekend geworden, verrichte of voorgenomen
ongebruikelijke transacties dient te melden aan de daarvoor van overheidswege
ingestelde autoriteiten;
b.
in bepaalde situaties een fraudemelding moet doen;
c.
verplicht is om een onderzoek te doen naar de (identiteit
van) Opdrachtgever dan wel diens cliënt.
4.
Opdrachtnemer sluit iedere aansprakelijkheid uit voor schade die ontstaat
bij Opdrachtgever ten gevolge van het voldoen door Opdrachtnemer aan de voor hem
geldende wet- en (Beroeps)regelgeving.
5.
Partijen zullen hun verplichtingen op grond van dit artikel opleggen aan
door hen in te schakelen derden.
1.
Het uitvoeren van de Opdracht door Opdrachtnemer houdt niet tevens in de
overdracht van intellectuele eigendomsrechten die bij Opdrachtnemer rusten. Alle
intellectuele eigendomsrechten die ontstaan tijdens, of voortvloeien uit, de
uitvoering van de Opdracht behoren toe aan Opdrachtnemer.
2.
Het is Opdrachtgever uitdrukkelijk verboden om de producten waarop de
intellectuele eigendomsrechten van Opdrachtnemer rusten, dan wel producten
waarop intellectuele eigendomsrechten rusten met betrekking tot het gebruik
waarvan Opdrachtnemer gebruiksrechten heeft verworven, te verveelvoudigen, te
openbaren of te exploiteren. Hierbij gaat het bijvoorbeeld (maar niet
uitsluitend) om: computerprogramma`s, systeemontwerpen, werkwijzen, adviezen,
(model)contracten, rapportages, templates, macro’s en andere geestesproducten.
3.
Het is Opdrachtgever niet toegestaan om de in het tweede lid genoemde
producten zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Opdrachtnemer aan
derden ter hand te stellen. Dit geldt niet in het geval Opdrachtgever een
deskundig oordeel wil verkrijgen over de uitvoering van de Werkzaamheden door
Opdrachtnemer.
Opdrachtgever zal in dat geval zijn verplichtingen op grond van dit artikel
opleggen aan de door hem ingeschakelde derden.
1.
Als partijen de verplichtingen uit de Overeenkomst niet, niet tijdig of
niet behoorlijk kunnen nakomen ten gevolge van overmacht in de zin van art. 6:75
BW dan worden die verplichtingen opgeschort tot op het moment dat partijen
alsnog in staat zijn deze op de overeengekomen wijze na te komen.
2.
Als de situatie als bedoeld in het eerste lid zich voordoet hebben
partijen het recht om de Overeenkomst geheel of gedeeltelijk en met
onmiddellijke ingang schriftelijk op te zeggen, overigens zonder dat recht op
enige schadevergoeding bestaat.
3.
Indien Opdrachtnemer bij het intreden van de overmachtssituatie al
gedeeltelijk aan de overeengekomen verplichtingen heeft voldaan, is
Opdrachtnemer gerechtigd de verrichte Werkzaamheden afzonderlijk en tussentijds
te facturen en dient de Opdrachtgever deze factuur te voldoen als betrof het een
afzonderlijke transactie.
Artikel 8. HONORARIUM EN KOSTEN
1.
De door Opdrachtnemer uitgevoerde Werkzaamheden worden op basis van
bestede tijd en gemaakte kosten aan Opdrachtgever in rekening gebracht, tenzij
partijen uitdrukkelijk anders overeenkomen zoals
bijvoorbeeld de betaling van een vaste prijs. Betaling van het honorarium
is niet afhankelijk van het resultaat van de Werkzaamheden tenzij schriftelijk
anders is overeengekomen. Reistijd en verblijfskosten ten behoeve van de
Werkzaamheden worden apart in rekening gebracht.
2.
Naast het honorarium worden de door Opdrachtnemer gemaakte onkosten en de
declaraties van door Opdrachtnemer ingeschakelde derden aan Opdrachtgever in
rekening gebracht.
3.
Opdrachtnemer heeft het recht om de betaling van een voorschot te vragen
aan Opdrachtgever. Het niet (tijdig) betalen van het voorschot kan een reden
zijn voor Opdrachtnemer om de Werkzaamheden (tijdelijk) op te schorten.
4.
Als na de totstandkoming van de Overeenkomst, maar voordat de Opdracht
geheel is uitgevoerd, honoraria of prijzen wijzigen, heeft Opdrachtnemer het
recht om het overeengekomen tarief aan te passen, tenzij uitdrukkelijk anders is
overeengekomen.
5.
Indien dit wettelijk verplicht is dan wordt de omzetbelasting apart in
rekening gebracht over alle door Opdrachtgever aan Opdrachtnemer verschuldigde
bedragen.
Artikel 9. BETALING
1.
Betaling door Opdrachtgever van de aan Opdrachtnemer verschuldigde
bedragen dient, zonder dat Opdrachtgever recht heeft op enige aftrek, korting,
opschorting of verrekening, te geschieden binnen 30 dagen na de factuurdatum,
tenzij anders overeengekomen. De dag van betaling is de dag van bijschrijving
van het verschuldigde op de rekening van Opdrachtnemer.
2.
Als Opdrachtgever niet binnen de in het eerste lid genoemde termijn heeft
betaald, is Opdrachtgever van rechtswege in verzuim en is Opdrachtnemer
gerechtigd om vanaf dat moment de wettelijke (handels)rente in rekening te
brengen.
3.
Als Opdrachtgever niet binnen de in het eerste lid genoemde termijn heeft
betaald, is Opdrachtgever gehouden tot vergoeding van alle daadwerkelijk door
Opdrachtnemer gemaakte gerechtelijke en buitengerechtelijke (incasso)kosten. De
vergoeding van de gemaakte kosten beperkt zich niet tot de eventueel door de
rechter vastgestelde kostenveroordeling.
4.
In geval van een gezamenlijk gegeven Opdracht zijn Opdrachtgevers
hoofdelijk aansprakelijk voor de betaling van het factuurbedrag, de
verschuldigde rente(n) en kosten.
5.
Als de financiële positie of het betalingsgedrag van Opdrachtgever naar
het oordeel van Opdrachtnemer daartoe aanleiding geeft, of als Opdrachtgever
nalaat een voorschot dan wel een declaratie binnen de daarvoor gestelde
betalingstermijn te voldoen dan is Opdrachtnemer gerechtigd om van Opdrachtgever
te verlangen, dat deze onverwijld (aanvullende) zekerheid stelt in een door
Opdrachtnemer te bepalen vorm. Als Opdrachtgever nalaat om de verlangde
zekerheid te stellen dan is Opdrachtnemer gerechtigd, onverminderd zijn overige
rechten, de verdere uitvoering van de Overeenkomst onmiddellijk op te schorten
en is al hetgeen Opdrachtgever aan Opdrachtnemer uit welke hoofde ook
verschuldigd is, direct opeisbaar.
Artikel 10. TERMIJNEN
1.
Als tussen Opdrachtgever en Opdrachtnemer een termijn/datum is
afgesproken waarbinnen de Opdracht dient te worden uitgevoerd en Opdrachtgever
verzuimt om: (a) een vooruitbetaling te voldoen - indien overeengekomen - of (b)
de noodzakelijke Bescheiden tijdig, volledig, in de gewenste vorm en op de
gewenste wijze ter beschikking te stellen, dan treden Opdrachtgever en
Opdrachtnemer in overleg over een nieuwe termijn/datum waarbinnen de Opdracht
dient te worden uitgevoerd.
2.
Termijnen waarbinnen de Werkzaamheden dienen te zijn afgerond, zijn
alleen te beschouwen als een fatale termijn als dit uitdrukkelijk en met zoveel
woorden tussen Opdrachtgever en Opdrachtnemer (schriftelijk) overeengekomen is.
Artikel 11. AANSPRAKELIJKHEID EN VRIJWARINGEN
1.
Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade van Opdrachtgever die
ontstaat doordat Opdrachtgever aan Opdrachtnemer geen, onjuiste of onvolledige
Bescheiden heeft verstrekt, of doordat deze niet tijdig zijn aangeleverd.
Hieronder wordt mede begrepen de situatie dat de Opdrachtnemer niet in
staat is de jaarstukken binnen de wettelijke termijn te deponeren bij de Kamer
van Koophandel als gevolg van een handelen of nalaten (aan de zijde) van de
Opdrachtgever.
2.
Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor indirecte schade, daaronder
begrepen: gederfde winst, gemiste besparingen, schade door bedrijfsstagnatie en
andere gevolgschade of indirecte schade die het gevolg is van het niet, niet
tijdig of niet deugdelijk presteren door Opdrachtnemer.
3.
De aansprakelijkheid van Opdrachtnemer is beperkt tot de vergoeding van
de directe schade die het rechtstreekse gevolg is van een (samenhangende serie
van) toerekenbare tekortkoming(en) in de uitvoering van de Opdracht. Onder
directe schade wordt – onder meer – verstaan: de gemaakte redelijke kosten ter
vaststelling van de oorzaak en omvang van de schade; de gemaakte redelijke
kosten om de prestatie van Opdrachtnemer aan de Overeenkomst te laten
beantwoorden en de gemaakte redelijke kosten ter voorkoming of beperking van de
schade. Deze aansprakelijkheid is:
a. bij
Controle Opdrachten beperkt tot maximaal drie (3) maal het honorarium over de -
tot het moment van de toerekenbare tekortkoming(en) - verrichte Werkzaamheden in
het kader van de desbetreffende Controle Opdracht. Indien de uitvoering van de
Controle Opdracht een periode bestrijkt die langer is dan 12 maanden, dan wordt
het hiervoor bedoelde bedrag gesteld op drie (3) maal het honorarium over de in
het kader van de desbetreffende Opdracht in de laatste 12 maanden verrichte
Werkzaamheden;
b. bij alle Overige Opdrachten beperkt tot maximaal één (1) maal het
honorarium over de - tot het moment van de toerekenbare tekortkoming(en) -
verrichte Werkzaamheden in het kader van de desbetreffende Overige Opdracht.
Indien uitvoering van de Overige Opdracht een periode bestrijkt die langer is
dan zes (6) maanden, dan wordt het hiervoor bedoelde bedrag gesteld op één (1)
maal het honorarium over de in het kader van de Overige Opdracht in de
laatste de zes (6) maanden verrichte Werkzaamheden.
4.
Een samenhangende serie van toerekenbare tekortkomingen geldt als één (1)
toerekenbare tekortkoming.
5.
De in dit artikel opgenomen beperkingen van aansprakelijkheid gelden niet
indien en voor zover sprake is van opzet of bewuste roekeloosheid van
Opdrachtnemer of haar leidinggevend management.
6.
Opdrachtgever is gehouden om schade beperkende maatregelen te nemen.
Opdrachtnemer heeft het recht om de schade ongedaan te maken of te beperken door
herstel of verbetering van de uitgevoerde Werkzaamheden.
7.
Opdrachtgever vrijwaart Opdrachtnemer voor vorderingen van derden wegens
schade die veroorzaakt is doordat Opdrachtgever aan Opdrachtnemer geen, onjuiste
of onvolledige Bescheiden heeft verstrekt.
8.
Opdrachtgever vrijwaart Opdrachtnemer voor aanspraken van derden
(Medewerkers van Opdrachtnemer en door Opdrachtnemer ingeschakelde derden
daaronder begrepen) die in verband met de uitvoering van de Opdracht schade
lijden, welke schade het gevolg is van het handelen of nalaten van Opdrachtgever
of van onveilige situaties in diens bedrijf of organisatie.
9.
Het bepaalde in de leden 1 t/m 8 van dit artikel heeft zowel betrekking
op de contractuele als de buitencontractuele aansprakelijkheid van Opdrachtnemer
jegens Opdrachtgever.
Artikel 12. OPZEGGING
1.
Opdrachtgever en Opdrachtnemer kunnen te allen tijde (tussentijds) de
Overeenkomst onmiddellijk opzeggen zonder inachtneming van een opzegtermijn door
middel van een schriftelijke kennisgeving aan de andere partij. Als de
Overeenkomst eindigt voordat de Opdracht is voltooid, is Opdrachtgever het
honorarium verschuldigd overeenkomstig de door Opdrachtnemer opgegeven uren voor
Werkzaamheden die ten behoeve van Opdrachtgever zijn verricht.
2.
Als Opdrachtgever overgaat tot (tussentijdse) opzegging dan heeft
Opdrachtnemer recht op vergoeding van het aan zijn zijde ontstane en aannemelijk
te maken bezettingsverlies, op vergoeding van additionele kosten die
Opdrachtnemer reeds heeft gemaakt, en op vergoeding van kosten die voortvloeien
uit eventuele annulering van ingeschakelde derden
(zoals - onder meer - de eventuele kosten met betrekking tot
onderaanneming).
3.
Als Opdrachtnemer overgaat tot (tussentijdse) opzegging dan heeft
Opdrachtgever recht op medewerking van Opdrachtnemer bij de overdracht van
Werkzaamheden aan derden, tenzij er sprake is van opzet of bewuste roekeloosheid
aan de zijde van Opdrachtgever waardoor Opdrachtnemer zich genoodzaakt ziet om
tot opzegging over te gaan. Voorwaarde voor het recht op medewerking als in dit
lid bepaald, is dat Opdrachtgever alle onderliggende openstaande voorschotten
dan wel alle declaraties heeft voldaan.
Artikel 13. OPSCHORTINGSRECHT
1.
Opdrachtnemer is bevoegd om na een zorgvuldige belangenafweging de
nakoming van al zijn verplichtingen op te schorten, waaronder begrepen de
afgifte van Bescheiden of andere zaken aan Opdrachtgever of derden, tot op het
moment dat alle opeisbare vorderingen op Opdrachtgever volledig zijn voldaan.
2.
Het eerste lid is niet van toepassing op Bescheiden van Opdrachtgever die
(nog) geen bewerking door Opdrachtnemer hebben ondergaan.
Artikel 14. VERVALTERMIJN
Voor zover in deze algemene voorwaarden niet anders is bepaald, vervallen
vorderingsrechten en andere bevoegdheden van Opdrachtgever uit welke hoofde ook
jegens Opdrachtnemer in verband met het verrichten van Werkzaamheden door
Opdrachtnemer, in ieder geval na één jaar na het moment waarop Opdrachtgever
bekend werd of redelijkerwijs bekend kon zijn met het bestaan van deze rechten
en bevoegdheden. Deze termijn betreft niet de mogelijkheid om een klacht in te
dienen bij de daartoe aangewezen instantie(s) voor de klachtbehandeling en/of de
Raad voor Geschillen.
Artikel 15. ELEKTRONISCHE COMMUNICATIE EN
ELEKTRONISCH DEPONEREN VAN JAARSTUKKEN
1.
Tijdens de uitvoering van de Opdracht kunnen Opdrachtgever en
Opdrachtnemer door middel van elektronische middelen met elkaar communiceren
en/of gebruik maken van elektronische opslag (zoals cloud-toepassingen).
Behoudens voor zover schriftelijk anders is overeengekomen, mogen partijen ervan
uitgaan dat verzending van correct geadresseerde faxberichten, e-mails (met
inbegrip van e-mails die via internet worden verstuurd) en voicemailberichten
ongeacht of deze vertrouwelijke informatie of stukken bevatten die op de
Opdracht betrekking hebben, over en weer worden aanvaard. Hetzelfde geldt voor
andere door de andere partij gebruikte of aanvaarde communicatiemiddelen.
2.
Opdrachtgever en Opdrachtnemer zijn jegens elkaar niet aansprakelijk voor
schade die eventueel voortvloeit bij één of ieder van hen ten gevolge van het
gebruik van elektronische middelen van communicatie, netwerken, applicaties,
elektronische opslag, of overige systemen waaronder – maar niet beperkt tot –
schade ten gevolge van niet-aflevering of vertraging bij de aflevering van
elektronische communicatie, omissies, vervorming, onderschepping of manipulatie
van elektronische communicatie door derden of door programmatuur/apparatuur
gebruikt voor verzending, ontvangst of verwerking van elektronische
communicatie, overbrenging van virussen en het niet of niet goed functioneren
van het telecommunicatienetwerk of andere voor elektronische communicatie
benodigde middelen, behoudens voor zover de schade het gevolg is van opzet of
grove schuld. Het voorgaande geldt eveneens voor het gebruik dat Opdrachtnemer
daarvan maakt in haar contacten met derden.
3.
In aanvulling op het vorige lid aanvaardt Opdrachtnemer geen
aansprakelijkheid voor enige schade ontstaan door of in verband met het
elektronisch verzenden van (elektronische) jaarstukken en het digitaal deponeren
daarvan bij de Kamer van Koophandel.
4.
Zowel Opdrachtgever als Opdrachtnemer zullen al hetgeen redelijkerwijs
van ieder van hen verwacht mag worden doen of nalaten ter voorkoming van het
optreden van voornoemde risico’s.
5.
De data-uittreksels uit de computersystemen van verzender leveren
dwingend bewijs op van (de inhoud van) de door verzender verzonden elektronische
communicatie tot het moment dat tegenbewijs is geleverd door de ontvanger.
6.
Het bepaalde in artikel 11 is van dienovereenkomstige toepassing.
Artikel 16. OVERIGE BEPALINGEN
1.
Als Opdrachtnemer op locatie van Opdrachtgever Werkzaamheden verricht,
garandeert Opdrachtgever een geschikte werkplek, die voldoet aan de wettelijk
gestelde ARBO-normen en aan andere toepasselijke regelgeving met betrekking tot
arbeidsomstandigheden. Opdrachtgever dient er voor zorg te dragen dat
Opdrachtnemer in dat geval wordt voorzien van kantoorruimte en overige
faciliteiten die naar het oordeel van Opdrachtnemer noodzakelijk of nuttig zijn
om de Overeenkomst uit te voeren en die voldoen aan alle daaraan te stellen
(wettelijke) vereisten. Met betrekking tot beschikbaar gestelde
(computer)faciliteiten is Opdrachtgever verplicht voor continuïteit zorg te
dragen onder meer door middel van afdoende back-up, veiligheid en viruscontrole
procedures. Opdrachtnemer zal viruscontrole procedures toepassen wanneer
Opdrachtnemer van de faciliteiten van Opdrachtgever gebruik maakt.
2.
Opdrachtgever zal geen bij de uitvoering van de Werkzaamheden betrokken
Medewerkers aannemen of benaderen om bij Opdrachtgever, al dan niet tijdelijk,
direct of indirect in dienst te treden, dan wel direct of indirect ten behoeve
van Opdrachtgever, al dan niet in loondienst, werkzaamheden te verrichten
gedurende de looptijd van de Overeenkomst of enige verlenging daarvan en
gedurende de 12 maanden daarna.
3.
Deze algemene voorwaarden zijn zowel in de Nederlandse als Engelse taal
opgesteld. Ingeval van verschil of tegenstrijdigheid tussen de Engelse en de
Nederlandse tekst, is de Nederlandse tekst bindend.
4.
Bepalingen in de Opdracht die uitdrukkelijk of naar hun aard ook na
afloop of beëindiging van de Opdracht van kracht dienen te blijven, blijven na
afloop of beëindiging van kracht, waaronder mede begrepen de artikelen 6, 8, 9,
11, 16 lid 2 en 17.
Artikel 17. TOEPASSELIJK RECHT EN FORUMKEUZE
1.
De Overeenkomst wordt beheerst door Nederlands recht.
2.
Alle geschillen zullen worden beslecht door de bevoegde rechter in het
arrondissement waarin Opdrachtnemer gevestigd is.
3.
Het bepaalde in lid 1 en 2 van dit artikel laat onverlet de mogelijkheid
van Opdrachtgever om een geschil voor te leggen bij de Raad voor Geschillen
en/of een klacht in te dienen bij de Opdrachtnemer zelf, de Accountantskamer
(tuchtrecht) of de Klachtencommissie (klachtrecht).
Artikel 18. REPARATIECLAUSULE NIETIGHEDEN
1.
Als enige bepaling uit deze algemene voorwaarden of uit de onderliggende
Opdracht/Overeenkomst geheel of ten dele nietig en/of niet geldig en/of niet
afdwingbaar mocht zijn, dit tengevolge van enig wettelijk voorschrift,
rechterlijke uitspraak dan wel anderszins, dan zal dit geen enkel gevolg hebben
voor de geldigheid van alle andere bepalingen van deze algemene voorwaarden of
de onderliggende Opdracht/Overeenkomst.
2.
Als op enige bepaling in de Opdracht of op een gedeelte van de Opdracht
rechtens geen beroep kan worden gedaan, blijft het overige gedeelte van de
Opdracht onverminderd van kracht, met dien verstande dat de bepaling op het
gedeelte waarop geen beroep kan worden gedaan, geacht moet worden zodanig te
zijn aangepast dat een beroep daarop wel mogelijk is, waarbij de intentie van
partijen met betrekking tot de oorspronkelijke bepaling c.q. het oorspronkelijke
gedeelte zoveel mogelijk in stand blijft.
[●]